Monday 2 June 2014

Tips untuk si Chubby !

Assalamualaikum 


Selamat Petang! untuk si Chubby sekalian termasuk aku, *Hohoho* jom hilangkan rasa tak yakin diri ketika memilih pakaian. Terjumpa tips menarik ^^

 TRIK & TIP !

1)    Pakai pakian yang muat-muat dengan badan. Jangan terlalu ketat dan jangan terlalu longer. Kerana baju yang ketat akan menampakan kelemahan kamu, manakala baju yang besar pula menampakkan kamu lebih besar berbanding saiz yang sebenar.
2)    Jangan dan elakan memakai pakaian yang mempunyai kualiti kain yang merengang. Ia akan dilihat seolah-olah melekat di badan kamu dan bakal mempamerkan segala isi yang tidak mahu dilihat. Carilah fabric yang lembut seperti kapas, sifon mahupun linen.
3)    Bagi yang berkeyakinan, pakailah kasut tumit tinggi. ia membantu kamu untuk kelihatan lebih tinggi sekaligus nampak lebih langsing.
4)    Jika kamu sukakan warna-warna yang terang, gunakan ia pada aksesori seperti tali pinggang, kasut, beg topi, warna lipstick,ataupun aksesori perhiasan. Warna terang ini boleh memberikan tumpuan pada mata yang memandang kamu.
5)    Jaga postur badan kamu agar tidak bongkok. Cuba berdiri tegak di hadapan cermin dalam posisi mendada, kamu akan lihat diri kamu lebih tinggi berbanding biasa. Jika berjalan, postur badan perlulah tegak dan jalanlah dengan penuh yakin.
6)    Pakai baju berbelang vertical untuk menampakan tubuh lebih langsing  dan ilusi lebih panjang. Jika bercorak pula, pilih daripada motif flora kecil yang comel.
7)    Jangan pakai pakaian yang mempunyai dua tona warna yang amat berbeza kerana ia akan menampakan tubuh kamu seperti terbelah hingga memberikan ilusi pendek dan gemuk yang berganda.
8)     Elakan daripada memakai seluar ataupun skirt yang bewarna cerah kerana ia akan membuatkan bahagian bawah kamu kelihatan besar. Nanti, badan kamu akan kelihatan tidak seimbang.
9)    Jangan pakai pakaian yang berlapis-lapis. Cukuplah sekadar blaus yang cantik dan seluar denim. Yang sesuai dengan bentuk badan kamu. jika kamu mahu mengenakan kardigan apa kata pakai material kain yang ringan dan tidak terlalu ketat.
10)  Pakailah sesuatu mengikut usia kamu. Jangan pakai pakaian yang bercorak agak ‘berusia’  ataupun terlalu ‘muda’. Cita rasa amat penting dalam pemilihan dan jika kamu tidak yakin, apa kata ajaklah teman kamu teman sekali!

Semoga berguna ^_^
Sumber  Remaja

No comments:

Post a Comment